About Me

Foto saya
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking, because her trust is not on the branch but on it's own wings. Always believe in yourself -- is me.

View This !

Selasa, 26 Ogos 2014

Bebel Secara Random

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته 

It 's been a long time I didn't write and nearly forgot I have a blog that I could write whatever I want instead of blabbering by myself.


People might thought I am crazy sebab suka cakap sorang sorang. Sometimes tengah drive sambil berangan this and that rasa nak tgok kiri kanan ada orang tengok. Then I realized, 'hey I was talking to myself again'.  Like a disease has no cure. 

Well that's me. 

Menjadi diri kita adalah satu perkara yang mudah.

Cuba untuk menjadi diri orang lain cuma satu cubaan memperbodohkan diri sendiri. 

Kadang - kadang kita cemburukan orang lain dalam keadaan kita tak sedar kita mempunyai sesuatu yang orang itu tidak ada. 

Memperbodohkan diri yang dimaksudkan di sini adalah kerana kita cuba capai sesuatu yang bukan kita mahu tetapi nak tunjuk pada orang yang kita boleh capai apa yang orang lain ada.


Ada perbezaan antara kita memang nak capai sesuatu dengan kita memaksa diri untuk capai sesuatu.

Bila kita capai apa yang kita memang nak, kita akan dapat kekalkan dan terus kekalkan malah kita mungkin dapat capai lebih dari yang kita sangka kerana kita usaha sesungguhnya untuk itu.

Tetapi,

Bila kita paksa diri kita capai sesuatu atas dasar kita nak menjadi sebaik dan sehebat orang lain, percayalah kita cuma akan buat sekerat jalan. Sebaik sahaja kita dah menjadi orang lain ia tak akan kekal kerana ia bukan diri kita dan bukan kemahuan kita sebenar - benarnya. 

Nak contoh yang mudah di fahami ? Ini mungkin dapat membantu dan mungkin kebanyakan orang pernah buat, lebih lagi kaum wanita. 

Let say a relationship.

There are most people who might have a current relationship and has history of past relationship. 

You as a partner knew about your bf/gf past relationship. And you also knew he/she was so in love with their ex when they were together. 

Then you felt insecure. Why? Sebab pasangan kita mungkin tak boleh sayang kita macam dia sayang ex dia. Muncul pulak satu persoalan 'what so great about them that make him/her loves them so much?'. Then, kita cuba jadi macam ex dia untuk buat dia sayang kita macam tu. Come to think of it, adakah ini diri kita? Sampai bila kita boleh kekalkan kepura-puraan itu?

Now, think in other way if pasangan kita tak boleh nak move on kenapa dia pilih untuk bersama dengan kita? Kenapa dia tak terus menunggu ex dia yang dia sayang sangat tu?

Ini adalah jawapan kepada persoalan di atas, 

'What so great about them that make him/her loves them so much?'
Sebab mereka jadi diri sendiri, tak perlu bersusah - payah nak copypaste orang lain.

And you didn't realize you got something else yang buat pasangan kita sayang kita sebab kita sibuk mencari kehebatan masa lalu dia dan memperbodohkan diri sendiri untuk menjadi seseorang yang bukan diri kita.

By DevinPhysique

By DevinPhysique

Here are the quotes that I agreed the most, dan berlainan watak dengan contoh yang diberi tetapi membawa maksud yang sama.

Simple  kan? Ini contoh semata - mata. 

Here an advice, it is depends on you, if you keep looking the past you will never see the future.

Akhir kata, berhenti membuang masa dengan memperbodohkan diri sendiri.

Wassalam.





Lots of love,
Wany Pak Det,



P/S : What I wrote is my own perception. You have your own perception. Everybody have their perception. Thanks.



Tiada ulasan: